Blíží se slavnost svatého Josefa. je to můj oblíbený světec a velký pomocník. Kdysi dávno jsem objevila toto zamyšlení o "muži v pozadí". Nevím, kdo je jeho autorem, neznám zdroj, ale je to docela zajímavé...
O kom vlastně přemýšlíme, když se modlíme radostný růženec? Na tuhle otázku odpovíme bez váhání: přece o Panně Marii a o dětství a mládí Pána Ježíše.
A uvědomili jsme si někdy, že v těchto pěti tajemstvích tak nějak tiše a nenápadně a na okraji – ale přitom způsobem velmi důležitým, je ještě jeden člověk, kterému Bůh svěřil úlohu mlčenlivě spolupracovat na celém tajemství spásy?
Tento „hrdina v pozadí“ – prostý řemeslník z malého galilejského Nazareta , svatý Josef, nás provází beze slov tímto růžencem.
Kterého jsi, Panno, z Ducha svatého počala…
modlíme se v prvním desátku a měli bychom si uvědomit, že ke splnění toho, aby se zaslíbený Mesiáš podle dávných proroctví i podle andělových slov mohl stát právoplatným „synem Davidovým“, bylo třeba, aby úkol jeho zákonného pozemského zástupce převzal spravedlivý Josef.
On stejně jako Maria musel říci bezvýhradně „ANO“ Boží vůli.
S kterým jsi, Panno, Alžbětu navštívila…
říkáme ve druhém desátku. I tady má Josef svou nezastupitelnou úlohu: úlohu muže chápajícího, obětavého do krajnosti.
Muž žárlivý, podezíravý, sobecký – takový by nikdy nesvolil, aby jeho nastávající se vydala těsně před svatbou na několik měsíců pryč z domova – a jenom kvůli tomu, aby vykonala službu lásky u své příbuzné. Málokterý snoubenec by to dovolil své nevěstě i dnes – a což teprve před dvěma tisíciletími, kdy postavení ženy bylo docela jiné.
Kterého jsi, Panno, v Betlémě porodila…
Třetí tajemství. Šli spolu. Nemohli najít místo u lidí – našli je za městem ve stáji pro zvířata.
I tady vidíme Josefa jako ochránce, jako člověka, na kterého je možno se spolehnout i v nejtěžší chvíli.
Kterého jsi, Panno, v chrámě obětovala…
Ve čtvrtém desátku vidíme, jak chudý Josef s chudou Marií přinášejí „dar chudých“ – dvě holoubata.
I Josef slyší Simeonova slova: „Tvou duši pronikne meč“. Pronikl.
A mnohem dříve než na Kalvárii.
I Josef přijímá Boží vůli. Jsou chvíle radostné – přicházejí mudrci z Východu.
Jsou chvíle hrůzy – Herodes, útěk.
Josef pracuje. Pro Marii a pro Ježíše. Měsíc za měsícem, rok za rokem…
Kterého jsi, Panno, v chrámě nalezla…
Poslední desátek. Léta plynou. Josef vychovává Ježíše. Stará se o něj, má o něj strach, s bolestí ho hledá.
Má ho rád, je mu laskavým otcem, i když mu někdy nerozumí.
Stále žije, jako Maria, i on svému mužnému „staň se“, které musel říci tehdy i on, když se nebál přijmout Marii k sobě. Tak vlastně svou prací, svým každodenním životem umožňoval, aby se „přiblížilo Boží království“.
Nesvěřuje někdy Bůh i nám takové „místo v pozadí“?
Takové, o kterém se nikde nemluví – jako se nikde nemluví v radostném růženci o spravedlivém Josefovi?
Takové ovšem, které – jako místo Josefovo – je bezpodmínečně nutné, aby Slovo, které se stalo tělem, skutečně přebývalo mezi námi...
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.